Wat te doen bij klachten?
Klacht over mij als dramatherapeut?
Met ingang van 1 januari 2017 moeten alle zorgverleners in Nederland voldoen aan eisen die in het kader van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) worden gesteld. Ook onze/mijn praktijk voldoen aan deze eisen. Graag leg ik kort uit wat dit betekent.
Klachtenfunctionaris
Het kan voorkomen dat u als cliënt van onze/mijn praktijk een klacht heeft over de geboden zorg. Onze/mijn voorkeur gaat er naar uit dat u deze klacht rechtstreeks met ons/mij bespreekt. Mocht u dat om welke reden dan ook niet prettig vinden, dan bieden wij/bied ik u aan om gratis gebruik te maken van een onafhankelijke klachtenfunctionaris.
Geschilleninstantie
Het staat u vrij – indien de bemiddeling van de klachtenfunctionaris niet tot het door u gewenste resultaat leidt – u te wenden tot de onafhankelijke en door het ministerie van VWS erkende geschilleninstantie waarbij wij/ik zijn/ben aangesloten.
Met ingang van [startdatum Wkkgz-registratie] mijn praktijk bij een erkende geschilleninstantie aangesloten. De geschilleninstantie is gemachtigd om bindende adviezen uit te brengen om zo tot een schikking tussen de partijen te komen. Eventueel kan ook een schadeclaim worden toegekend. Meer informatie vindt u via de website van het NIBIG.
Contact
Wanneer u een klacht heeft, kunt u contact opnemen met het NIBIG, ga daarvoor naar deze webpagina nibig.nl/zorgverleners/klachten/. Via deze pagina kun je contact met hun opnemen en zij zullen u informeren over de mogelijkheden en eventuele verdere procedure.
Klacht over mij als psychosociaal therapeut (NVPA)
Voor het indienen van een klacht bij de NVPA kun je gaan naar deze website pagina:
https://nvpa.org/klacht-indienen. Goed om te weten dat ik ook voor de NVPA ben aangesloten bij het NIBIG voor het klacht en tuchtrecht.
Klachten over mij als supervisor (LVSC)
Heb je een klacht over de supervisor of de inhoud van de supervisie/intervisie, bespreek dit dan eerst met mij als supervisor. Mocht dit niet het gewenste effect hebben dan kun je contact opnemen met het bureau van de LVSC en daar de klacht kenbaar maken, daar wordt de procedure verder uitgelegd.